Kim jest szafiarka?

Moda jest ważnym elementem życia od zarania ludzkich dziejów. Już w czasach starożytnych przykładaliśmy dużą wagę do zdobień tkanin, a rodzaj ubioru świadczył o statusie społecznym.

Biała szafa z ubraniami

I choć na przestrzeni wieków styl ubierania się zmieniał się niezliczoną ilość razy, po dziś dzień to, jak wyglądamy i co mamy na sobie, posiada ogromne znaczenie. O ile jednak jeszcze kilkanaście lat temu o tym, co jest modne, a co nie, decydowały jedynie elity – kreatorzy mody z Paryża, Mediolanu, czy Nowego Jorku – o tyle dzisiaj w procesie tworzenia mody biorą udział także "zwykli" ludzie. A wszystko to za sprawą Internetu, który dał każdemu z nas możliwość dzielenia się swoimi modowymi inspiracjami. To właśnie robią szafiarki. Kim są i na czym polega fenomen modowych blogów?

Trochę historii

Szafiarka to osoba, która w przestrzeni Internetu – na blogu, a także poprzez portale społecznościowe, takie jak Facebook, czy Instagram prezentuje własny styl ubierania się, wyrażając siebie i inspirując innych. Osobą, która zapoczątkowała modę na prezentację zawartości własnej szafy na drodze do poszukiwania indywidualnego stylu jest Cora Kennedy. Ta mieszkająca w Kalifornii nastolatka pewnego dnia postanowiła pokazać całemu światu swoje pomysły na stylizacje. Koncepcja była bardzo prosta – dziewczyna przejrzała zawartość swojej szafy, stworzyła kilka zestawów ubrań, przebrała się, a jej chłopak Mark Hunter, z zawodu fotograf, utrwalił jej wizerunek i opublikował na swojej stronie w Internecie. Hunter regularnie prezentował nowe zdjęcia Cory – z imprez, zakupów, spotkań towarzyskich i szybko zauważył, że za każdym razem, gdy pojawia się nowe, ilość odsłon jego strony wzrasta. I tak właśnie niepozorna amerykańska nastolatka wstrząsnęła przemysłem modowym. Jej blog zainspirował miliony osób – przede wszystkim kobiet – na całym świecie. Cora Kennedy jest dziś jedną z ikon popkultury, doskonale znaną wszystkim fanom stylu. Dziewczyna wielokrotnie trafiała na okładki najbardziej prestiżowych magazynów na całym świecie – takich, jak choćby „The Rolling Stone”, czy „Jalouse”. Pisał o niej „New York Times”, a koszulki ze wspólnym zdjęciem Kennedy z Paris Hilton sprzedawane po sto dolarów rozchodziły się jak świeże bułeczki.

Nie tylko USA

Moda na takie blogowanie szybko trafiła z USA również do Polski. Pierwszy webowy blog inspirowany pomysłem Cory Kennedy pojawił się w rodzimej przestrzeni wirtualnej już w 2007 roku. Szafa Sztywniary szybko zdobyła popularność wśród internautów, którzy z zainteresowaniem śledzili kolejne wpisy ze zdjęciami nietuzinkowych stylizacji modowych publikowane przez Ryfkę - studentkę z Krakowa. To ten, istniejący i aktualizowany po dziś dzień blog, przyniósł również nazwę szafiarki i otworzył drogę innym dziewczynom chcącym podzielić się swoimi pomysłami na modę z innymi, jak np. Szafiarka.pl. W 2009 roku blogów o ciuchach było już w Polsce ponad 200, dziś można je liczyć w tysiącach – z najpopularniejszym, Make Life Easier, prowadzonym przez córkę byłego premiera, Kasię Tusk, na czele.

Schyłek władzy kreatorów mody?

Na czym polega fenomen szafiarek? Co sprawia, że zdjęcia dziewczyn wystylizowanych niejednokrotnie w bardzo nietuzinkowy sposób ogląda dziennie kilka milionów internautów? Laureat nagrody Pulitzera i znany na całym świecie dziennikarz modowy Robin Givhan podkreśla, że blogi poruszające tematykę fashion zdemokratyzowały branżę i sprawiły, że decyzje o tym, co jest trendy przestały być podejmowane przez elity. Dziś, dzięki Internetowi kreacja stylu jest dostępna dla każdego z nas. A szafiarki niejednokrotnie przełamują utarte konwencje pokazując, że styl może być rozumiany na wiele sposobów i że nie zawsze trzeba się trzymać z góry ustalonych schematów, by wyglądać dobrze i przyciągnąć uwagę otoczenia.

Nie pieniądze, a kreatywność

Demokratyzacja świata mody, do której doszło między innymi dzięki szafiarkom wspomniana przez Robina Givhana oznacza również, że dziś, by tworzyć modę na światowym poziomie, nie trzeba już wydawać tysięcy dolarów na outfity prosto od topowych projektantów. Szafiarki udowadniają, że ciekawe stylizacje najlepiej tworzy się, wykorzystując ubrania z second - handów, wyprzedaży posezonowych, coraz popularniejszych swap parties (imprez podczas których uczestnicy wymieniają się ubraniami), czy też… prosto z szaf mam i babć. By zaprojektować ciekawy outfit – tak na imprezę, ważne oficjalne wyjście, jak i na casualową randkę, czy zakupy, wystarczy kreatywność, polot i zdolność do wychodzenia poza sztywne ramy – zasobny portfel wcale nie będzie przydatny.

Szafiarki przyszłością świata mody?

Nie da się ukryć, że szafiarki zawładnęły umysłami internautów na całym świecie. Jak pokazuje choćby przykład Cory Kennedy, czy Kasi Tusk – wpływy modowych blogów zataczają coraz szersze kręgi. O nowych pomysłach na stylizację, publikowanych w sieci coraz częściej pisze się w prasie modowej, a szafiarki są chętnie zapraszane do telewizji i traktowane jak ekspertki w zakresie stylu. Czy będzie to trend, który na stałe wpisze się w świat kultury masowej? Czas pokaże. Nie można zaprzeczyć jednak temu, że Internet diametralnie i nieodwracalnie zmienił świat mody i udowodnił, że kreacja stylu należy do każdego z nas, a nie jedynie do elitarnego grona.

Zobacz też:

Buty Maciejka - gdzie kupić i co to za firma?

Buty Maciejka 04091

Anekke - co to za firma i torebki?

Anekke logo

Organza - co to za materiał?

Organza w rolkach

Warto wiedzieć

Szorty damskie

Jak nosić szorty?
Moda

Wyróżniona porada

Ubiory w odważnych barwach

Jak łączyć kolory?
Moda